KOMUNIKAT
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Radomiu realizuje w imieniu Gminy Miasta Radomia pilotażowy program „Aktywny samorząd” ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. CEL GŁÓWNY PROGRAMU: Wyeliminowanie lub zmniejszenie barier ograniczających uczestnictwo beneficjentów pomocy w życiu społecznym, zawodowym i w dostępie do edukacji. Osoby niepełnosprawne zainteresowane uzyskaniem dofinansowania w ramach Programu „Aktywny Samorząd” mogą składać wnioski w terminach:
Moduł I Obszar A-D - w systemie ciągłym od dnia 1 marca 2024 roku do dnia 31 sierpnia 2024 roku
Moduł I Obszar E - od dnia 28 października 2024 roku do dnia 30 listopada 2024 roku
W 2024 roku realizowane są następujące formy wsparcia w Module I:
1. Obszar A Zadanie 1 i 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu,
2. Obszar A Zadanie 2 i 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy,
3. Obszar B Zadanie 1, 3 i 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania,
4. Obszar B Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania,
5. Obszar B Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego zakupionego w ramach programu,
6. Obszar C Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
Uwaga! Osoba niepełnosprawna ubiegająca się o pomoc w ramach Obszaru C Zadanie 1, która nie jest zatrudniona ani nie uczy się, zobowiązana jest dostarczyć wraz z wnioskiem zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne na wózek potwierdzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
7. Obszar C Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
8. Obszar C Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości,
9. Obszar C Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (co najmniej na III poziomie jakości),
10. Obszar C Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego,
11. Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej tj. dziecka będącego pod opieką Wnioskodawcy, przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką (dziennego opiekuna, niani lub w ramach klubu
dziecięcego, punktu przedszkolnego, zespołu wychowania przedszkolnego).
12. Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej tj. dla osób, które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.
Rozpatrywanie wniosków w Module I Obszar A-D, które zostały złożone kompletnie (weryfikacja formalna, merytoryczna, wydanie opinii przez Zespół, podjęcie decyzji w sprawie przyznania dofinansowania bądź odmowie przyznania dofinansowania) nastąpi w terminach:
● nabór w dniach od 01.03.2024 roku do 31.05.2024 roku - do 30 czerwca 2024 roku;
● nabór w dniach od 01.06.2024 roku do 31.08.2024 roku - do 30 września 2024 roku.
Moduł II - (pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym):
* na semestr letni od 1 marca do 31 marca 2024 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2023/2024),
* na semestr zimowy od 1 września do 10 października 2024 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025).
Wnioski należy składać na każdy semestr oddzielnie!!!
Warunki uczestnictwa osoby niepełnosprawnej w programie w Module II:
1) stopień niepełnosprawności;
2) nauka w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium lub przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.
Warunki wykluczające uczestnictwo w programie:
1) w modułach I i II – wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec realizatora programu;
2) w module II – przerwa w nauce.
Warunki dofinansowania opisane są w ustępach: 10-24 dokumentu pod nazwą „Kierunki działań (…)” w 2024 roku.
Wnioski osób niepełnosprawnych w ramach tego programu można pobierać i składać w siedzibie MOPS w Radomiu (parter) od 01.03.2024
WNIOSEK ELEKTRONICZNY
Miejski ośrodek Pomocy Społecznej w Radomiu informuje, że wnioski należy składać elektronicznie za pośrednictwem platformy Systemu Obsługi Wsparcia (SOW), tylko w przypadku wykluczenia cyfrowego wnioskodawcy - w formie papierowej. Dostęp do Systemu jest nieodpłatny. Podstawowym i jedynym wymaganiem w celu spełnienia warunku zapewnienia ogólnokrajowego zasięgu jest dostęp do sieci internetowej. Pełne korzystanie z Systemu wymaga posiadania narzędzia autoryzacji – uwierzytelnienia przez profil zaufany na platformie ePUAP lub przy pomocy kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Aby przejść do Systemu SOW, kliknij w poniższy link: https://sow.pfron.org.pl/
Infolinia Systemu Obsługi Wsparcia 800 889 777 (połączenie bezpłatne), w godzinach 9.00-17.00.
Informacje na temat zasad programu oraz wzory wniosków będą dostępne na stronie internetowej www.bip.mops.radom.pl (zakładka „Niepełnosprawni” oraz zakładka „Wzory wniosków”).
Program adresowany jest tylko i wyłącznie do osób zamieszkujących na terenie miasta Radom.
Realizacja będzie uzależniona od przekazania środków finansowych przez PFRON na w/w program.
Uwaga! W przypadku braku możliwości osobistego stawiennictwa się Wnioskodawcy w Ośrodku zaleca się na etapie składania wniosku załączyć kserokopię pełnomocnictwa notarialnego do reprezentowania osoby niepełnosprawnej w imieniu której występuje pełnomocnik (oryginał do wglądu w przypadku składania wniosku w wersji papierowej).