KOMUNIKAT
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Radomiu realizuje w imieniu Gminy Miasta Radomia program „Aktywny samorząd” ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
CEL GŁÓWNY PROGRAMU: Wyeliminowanie lub zmniejszenie barier ograniczających uczestnictwo beneficjentów pomocy w życiu społecznym, zawodowym i w dostępie do edukacji. Osoby niepełnosprawne zainteresowane uzyskaniem dofinansowania w ramach Programu „Aktywny Samorząd” mogą składać wnioski w terminach:
Moduł I – (likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną I zawodową)
1. Termin składania wniosków:
● Moduł I (Obszar A-D): od 1 marca 2025 roku do 31 sierpnia 2025 roku;
● Moduł I (Obszar E): od 2 stycznia 2025 roku do 31 grudnia 2025 roku;
2. Realizowane formy wsparcia w 2025 roku:
● Obszar A Zadanie 1 i 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania samochodu,
● Obszar A Zadanie 2 i 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy,
● Obszar B Zadanie 1, 3 i 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania,
● Obszar B Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania,
● Obszar B Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego zakupionego w ramach programu,
● Obszar C Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
Uwaga! Osoba niepełnosprawna ubiegająca się o pomoc w ramach Obszaru C Zadanie 1, która nie jest zatrudniona ani nie uczy się, zobowiązana jest dostarczyć wraz z wnioskiem zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne na wózek potwierdzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
● Obszar C Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
● Obszar C Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości,
● Obszar C Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (co najmniej na III poziomie jakości),
● Obszar C Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego,
● Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej tj. dziecka będącego pod opieką Wnioskodawcy, przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką (dziennego opiekuna, niani lub w ramach klubu dziecięcego, punktu przedszkolnego, zespołu
● Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej, dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej.
Rozpatrywanie wniosków w Module I, które zostały złożone kompletnie (weryfikacja formalna, merytoryczna, wydanie opinii przez Zespół, podjęcie decyzji w sprawie przyznania dofinansowania bądź odmowie przyznania dofinansowania) nastąpi w terminach:
● nabór w dniach od 01.03.2025 roku do 31.05.2025 roku - do 30 czerwca 2025 roku;
● nabór w dniach od 01.06.2025 roku do 31.08.2025 roku - do 30 września 2025 roku.
Moduł II - (pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym):
1. Termin składania wniosków:
● od 1 marca do 31 marca 2025 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025 w semestrze letnim),
● od 1 września do 10 października 2025 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2025/2026 w semestrze zimowym).
2. Warunki uczestnictwa:
● stopień niepełnosprawności;
● nauka w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium, a także do osób mających przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.
3. Warunki dofinansowania - opisane są w ustępach: 10-24 dokumentu pod nazwą „Kierunki działań (…)” w 2025 roku.
4. Tryb składania wniosków - Dokumenty rozliczeniowe wnioskodawca składa w formie elektronicznej - za pomocą systemu obsługi wsparcia (SOW) – www.sow.pfron.org.pl (dostęp do systemu jest nieodpłatny), tylko w przypadku wykluczenia cyfrowego wnioskodawcy – w formie papierowej.
Wnioski będą dostępne: od 1 marca 2025 roku.
5. Warunki wykluczające uczestnictwo w programie:
● w modułach I i II – wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec realizatora programu;
● w module II – przerwa w nauce.
Uwaga! Wnioski do Modułu II należy składać na każdy semestr oddzielnie!!!
WNIOSEK ELEKTRONICZNY
Miejski ośrodek Pomocy Społecznej w Radomiu informuje, iż od dnia 01.03.2025 roku można składać elektronicznie wnioski o dofinansowanie ze środków PFRON w ramach programu „Aktywny samorząd” za pośrednictwem nowoczesnej platformy Systemu Obsługi Wsparcia (SOW). Dostęp do SOW jest nieodpłatny. Podstawowym i jedynym wymaganiem w celu spełnienia warunku zapewnienia ogólnokrajowego zasięgu jest dostęp do sieci internetowej. Pełne korzystanie z Systemu wymaga posiadania narzędzia autoryzacji – uwierzytelnienia przez profil zaufany na platformie ePUAP lub przy pomocy kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Aby przejść do Systemu SOW, kliknij w link: www.sow.pfron.org.pl Infolinia Systemu Obsługi Wsparcia 800 889 777 (połączenie bezpłatne), w godzinach 9.00-17.00.
Uwaga!
● Program adresowany jest tylko i wyłącznie do osób zamieszkujących na terenie miasta Radom.
● Realizacja będzie uzależniona od przekazania środków finansowych przez PFRON na w/w program.
● W przypadku braku możliwości osobistego stawiennictwa się Wnioskodawcy w Ośrodku zaleca się na etapie składania wniosku załączyć kserokopię pełnomocnictwa notarialnego lub w formie pisemnej zwykłej do reprezentowania osoby niepełnosprawnej w imieniu której występuje pełnomocnik (oryginał do wglądu w przypadku składania wniosku w wersji papierowej).