DZIAŁ USŁUG OPIEKUŃCZYCH I POMOCY STACJONARNEJ
Do zadań Działu należy:
1. Prowadzenie postępowań administracyjnych, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych oraz wydawanie decyzji dotyczących przyznawania świadczeń w formie:
a) usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania,
b) specjalistycznych usług opiekuńczych w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
c) usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych świadczonych w Domu Pomocy Społecznej Weterana Walki i Pracy w Radomiu przy ul. Wyścigowej 16,
d) kierowania i umieszczania w domach pomocy społecznej,
e) odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej,
2. Prowadzenie postępowań administracyjnych, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i przyznawanie pomocy dla osób korzystających z usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych w formie:
a) zasiłków pieniężnych,
b) posiłku.
3. Organizowanie i zapewnienie pomocy w formie usług opiekuńczych osobom tego pozbawionym w szczególności w zakresie:
a) zaspokojenia codziennych potrzeb życiowych,
b) opieki i pielęgnacji,
c) kontaktów z otoczeniem.
4. Zapewnienie pomocy w formie specjalistycznych usług opiekuńczych dostosowanych do szczególnych potrzeb wynikających ze schorzeń lub niepełnosprawności w szczególności w zakresie:
a) uczenia i rozwijania umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,
b) zajęć rewalidacyjno - wychowawczych.
5. Sporządzanie bilansu potrzeb, analiz, sprawozdań, rozliczeń oraz nadzór nad prawidłową realizacją budżetu w zakresie wykonywanych zadań.
Przyznanie pomocy w formie usług opiekuńczych, skierowania do domu pomocy społecznej, przyznania pomocy finansowej i posiłku poprzedzone jest przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania osoby ubiegającej się o przyznanie świadczenia. Wywiad przeprowadza pracownik socjalny w celu ustalenia czy osoba spełnia warunki niezbędne do przyznania określonej formy pomocy.
USŁUGI OPIEKUŃCZE i SPECJALISTYCZNE USŁUGI OPIEKUŃCZE
1. Co to są usługi opiekuńcze?
Usługi opiekuńcze - obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz, w miarę możliwości zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze - to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym.
Zakres, okres i miejsce świadczenia usług ustala pracownik socjalny w porozumieniu z osobą zainteresowaną. Szczegółowe warunki świadczenia usług opiekuńczych określa Regulamin świadczenia usług opiekuńczych na terenie Gminy Miasta Radomia ( Regulamin do pobrania w załączniku na końcu strony ).
2. Komu przysługują usługi opiekuńcze?
Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze przysługują:
- osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona.
- osobie, która wymaga pomocy innych osób, a której bliscy nie mogą takiej pomocy zapewnić.
3. Procedura przyznawania usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych.
O pomoc w formie usług opiekuńczych należy się zwrócić osobiście, telefonicznie, listownie lub za pośrednictwem innych osób do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Radomiu. Po zgłoszeniu, w okresie do dwóch tygodni, pracownik socjalny odwiedza osobę oczekującą pomocy w jej miejscu zamieszkania. Przyznanie pomocy w formie usług opiekuńczych poprzedzone jest przeprowadzeniem rodzinnego wywiadu środowiskowego w celu ustalenia, czy osoba spełnia warunki niezbędne do przyznania pomocy. Wywiad środowiskowy przeprowadza się również z małżonkiem, zstępnymi i wstępnymi w celu ustalenia możliwości świadczenia przez nich stosownej pomocy dla osoby ubiegającej się o przyznanie usług. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego zostaje wydana decyzja administracyjna o przyznaniu lub odmowie danej formy pomocy. W decyzji przyznającej usługi opiekuńcze określony zostaje: termin, zakres, opłata i miejsce świadczenia usług.
4. Odpłatność za usługi opiekuńcze.
Szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb pobierania tych opłat, określa Rada Miejska w Radomiu, w drodze uchwały. Odpłatność ustalana jest w wysokości zgodnie z tabelą określoną w załączniku nr 1 do Uchwały Nr 647/2013 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 9 grudnia 2013r. zmienionej Uchwałą Nr 76/2015 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 23 lutego 2015r., Uchwałą Nr XXIV/213/2019 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 26 sierpnia 2019r. oraz Uchwałą Nr CVI/1031/2023 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 18 grudnia 2023r.
Wysokość odpłatności za usługi opiekuńcze uzależniona jest od:
- wysokości stawki godzinowej usługi,
- ilości godzin świadczonych usług,
- dochodu osoby lub rodziny korzystającej z usług opiekuńczych.
Maksymalny koszt odpłatności wynosi:
- od 01.04.2024r. do 31.03.2025r. - 32,06 zł za 1 godzinę usług opiekuńczych,
-od 01.03.2024 do 28.02.2025r. - 55,50 zł za 1 godzinę specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
5. Zakres usług opiekuńczych świadczonych na stanowisku opiekuna w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Radomiu.
Zakres przyznanych usług opiekuńczych, w tym konkretnych czynności, uzależniony jest od wielu czynników, w szczególności: wykorzystania zasobów i możliwości odbiorcy usług, jego stopnia samodzielności, możliwości uzyskania wsparcia ze strony rodziny i otoczenia oraz własnych zasobów gminy. W przypadku osób mieszkających z rodziną, poszczególne czynności realizowane są wyłącznie na rzecz odbiorcy usług.
1) Pomoc w utrzymaniu higieny osobistej,
2) Utrzymanie higieny osobistej ( mycie ciała, głowy, czesanie, kąpiel, higiena paznokci dłoni i stóp oraz jamy ustnej, pomoc w ubieraniu się ), zmiana bielizny pościelowej, prześcielenie łóżka i podobne,
3) Zapobieganie powstawaniu odleżyn i odparzeń,
4) Pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych ( zaprowadzenie do toalety, zmiana pieluchomajtek, podanie i utrzymanie w czystości basenu / kaczki ),
5) Pielęgnacja zlecona przez lekarza, podawanie leków, okłady, smarowanie,
6) Przygotowanie gorącego posiłku z uwzględnieniem diety,
7) Dostarczenie posiłku ( z wyznaczonych przez MOPS podmiotów lub z lokali gastronomicznych zlokalizowanych najbliżej miejsca zamieszkania ),
8) Przygotowanie prostego posiłku typu śniadanie, kolacja z uwzględnieniem diety,
9) Pomoc przy spożywaniu posiłku lub karmienie,
10) Zakup podstawowych artykułów spożywczych lub innych niezbędnych w gospodarstwie domowym ze środków finansowych odbiorcy usług, w sklepach położonych najbliżej jego miejsca zamieszkania,
11) Bieżące utrzymanie w czystości naczyń stołowych, kuchennych, sprzętu gospodarstwa domowego, pomieszczeń w tym sanitarnych ( m. in. wycieranie kurzu, odkurzanie, zamiatanie, mycie podłogi przy użyciu mopa ) w mieszkaniu odbiorcy usług lub pokoju odbiorcy usług mieszkającego z rodziną z wyłączeniem gruntownego sprzątania mieszkania ( m. in. sprzątania po remontach ), mycia lamp wiszących i żyrandoli, mycia klatki schodowej, mycia krat i rolet zewnętrznych, trzepania i prania dywanów, chodników dywanowych, sprzątania balkonów, tarasów, ogródków, prac sezonowych,
12) Palenie w piecu w pomieszczeniach użytkowanych przez odbiorcę usług,
13) Pranie bielizny osobistej, pościelowej, lekkiej odzieży,
14) Prasowanie lekkiej odzieży lub zanoszenie i odbiór bielizny pościelowej do / z magla,
15) Zanoszenie i odbiór odzieży, bielizny pościelowej do / z pralni ( koszt prania ponosi odbiorca usług ),
16) Pomoc w nawiązywaniu kontaktów z lekarzem, pielęgniarką, realizacja recept w tym ( w uzasadnionych przypadkach związanych ze stanem zdrowia ) pomoc w dotarciu i powrocie z placówek służby zdrowia,
17) Podtrzymywanie indywidualnych zainteresowań, organizowanie czasu wolnego, zapewnienie kontaktów z otoczeniem w tym m. in.: towarzyszenie podczas spacerów, usprawnianie podopiecznych,
18) Załatwianie spraw urzędowych, kontakt z rodziną, pracownikiem socjalnym itp.,
19) Prowadzenie zeszytu wydatków i rozliczanie się z odbiorcą usług,
20) Mycie okien oraz zmiana firan i zasłon nie częściej niż 2 razy w roku.
Tabela odpłatności za usługi opiekuńcze świadczone przez MOPS w Radomiu w ramach zadań własnych. Koszt 1 godziny usług opiekuńczych świadczonych w ramach zadań własnych od 1 kwietnia 2024 roku wynosi 32,06zł.
Podstawa prawna: Uchwała Rady Miejskiej w Radomiu NR nr 647/13 z dnia 09.12.2013 r. zmieniona Uchwałą Rady Miejskiej w Radomiu Nr 76/2015 z dnia 23 lutego 2015r., Uchwałą Rady Miejskiej w Radomiu Nr XXIV/213/2019 z dnia 26.08.2019r. oraz Uchwałą Rady Miejskiej w Radomiu Nr CVI/1031/2023 z dnia 18.12.2023 r.
Dochód na osobę – procent kwoty ustalonej zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej |
Wysokość dochodu w zł netto dla osoby samotnie gospodarującej |
Wysokość opłaty w procentach ustalona od ceny usługi dla osoby samotnie gospodarującej |
Wysokość dochodu w zł netto dla osoby w rodzinie |
Wysokość opłaty w procentach ustalona od ceny usługi dla osoby w rodzinie |
do 100% |
do 776,00 |
nieodpłatnie |
do 600,00 |
nieodpłatnie |
powyżej 100% do 130% |
776,01 – 1.008,80 |
2 % - 0,64 |
600,01 – 780,00 |
3,5 % - 1,12 |
powyżej 130% do 160% |
1.008,81 – 1.241,60 |
4 % - 1,28 |
780,01 – 960,00 |
7 % - 2,24 |
powyżej 160% do 190% |
1.241,61 – 1.474,40 |
7 % - 2,24 |
960,01 – 1.140,00 |
11 % - 3,53 |
powyżej 190% do 220% |
1.474,41 – 1.707,20 |
11 % - 3,53 |
1.140,01– 1.320,00 |
15 % - 4,81 |
powyżej 220% do 240% |
1.707,21 – 1.862,40 |
15 % - 4,81 |
1.320,01 – 1.440,00 |
20 % - 6,41 |
powyżej 240% do 260% |
1.862,41 – 2.017,60 |
17 % - 5,45 |
1.440,01 – 1.560,00 |
25 % - 8,02 |
powyżej 260% do 270% |
2.017,61 – 2.095,20 |
30 % - 9,62 |
1.560,01 – 1.620,00 |
35 % - 11,22 |
powyżej 270% do 280% |
2.095,21 – 2.172,80 |
35 % - 11,22 |
1.620,01 – 1.680,00 |
40 % - 12,82 |
powyżej 280% do 290% |
2.172,81 – 2.250,40 |
40 % - 12,82 |
1.680,01 – 1.740,00 |
45 % -14,43 |
powyżej 290% do 310% |
2.250,41 – 2.405,60 |
45 % - 14,43 |
1.740,01 – 1.860,00 |
50 % - 16,03 |
powyżej 310% do 330% |
2.405,61 – 2.560,80 |
50 % - 16,03 |
1.860,01 – 1.980,00 |
70 % - 22,44 |
powyżej 330% do 350% |
2.560,81 – 2.716,00 |
65 % - 20,84 | 1.980,01 - 2.100,00 |
80 % - 25,65 |
powyżej 350% do 400% |
2.716,01 – 3.104,00 |
80 % - 25,65 |
2.100,01 – 2.400,00 |
90 % - 28,85 |
powyżej 400% |
powyżej 3.104,01 |
100 % - 32,06 |
powyżej 2.400,01 |
100 % - 32,06 |
Koszt 1 godziny specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi od dnia 1 marca 2024 r. wynosi 55,50 zł
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych ( Dz. U. z 2005r. nr 189, poz. 1598 z późn. zm. ), Zarządzenie Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Radomiu nr 7/2013r. z dnia 25 lutego 2013 roku, Zarządzenie nr 11/2024 Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Radomiu z dnia 23 lutego 2024 roku.
Dochód określony jako procent kryterium |
Dochód osoby samotnie |
Wysokość opłaty w procentach |
|
Wysokość opłaty w procentach |
100 % |
do 776,00 |
nieodpłatnie |
do 600,00 |
nieodpłatnie |
powyżej 100 % do 220 % |
776,01 – 1.707,20 |
1,5 % - 0,83 |
600,01 – 1.320,00 |
3,5 % - 1,94 |
powyżej 220 % do 250 % |
1.707,21 – 1.940,00 |
10 % - 5,55 |
1.320,01 – 1.500,00 |
15 % - 8,33 |
powyżej 250 % do 300 % |
1.940,01 – 2.328,00 |
15 % - 8,33 |
1.500,01 – 1.800,00 |
25 % - 13,88 |
powyżej 300 % do 400 % |
2.328,01 – 3.104,00 |
30 % - 16,65 |
1.800,01 – 2.400,00 |
45 % - 24,98 |
powyżej 400 % do 500 % |
3.104,1 - 3.880,00 |
50 % - 27,75 |
2.400,01 – 3.000,00 |
65 % - 36,08 |
powyżej 500 % do 600 % |
3.880,01 – 4.656,00 |
75 % - 41,63 |
3.000,01 – 3.600,00 |
85 % - 47,18 |
powyżej 600% |
Powyżej 4.656,01 |
100 % - 55,50 |
Powyżej 3.600,01 |
100 % - 55,50 |
6. Świadczenie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych udzielane jest na wniosek:
- samej osoby zainteresowanej,
- jej przedstawiciela ustawowego ( np. w przypadku dziecka - jego rodziców albo opiekunów prawnych),
- innych osób np. członków rodziny, sąsiadów, osób z otoczenia.
W niektórych przypadkach, zwłaszcza w stosunku do osób, które nie mają świadomości swoich praw, pomoc może zostać udzielona z urzędu.
7. Wymagane dokumenty:
a) ustny lub pisemny wniosek o przyznanie usług opiekuńczych,
b) dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy - do wglądu,
c) kserokopia dowodu otrzymania renty lub emerytury, zasadniczo - z miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku ( oryginał do wglądu),
d) inne dokumenty potwierdzające sytuację finansową wnioskodawcy,
e) kserokopia orzeczenia o niepełnosprawności,
f) oryginał zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia uzasadniającego konieczność pomocy w formie usług opiekuńczych ( dokument pomocniczy ),
g) w razie konieczności inne dokumenty potwierdzające trudną sytuację życiową, które określa pracownik socjalny,
h) rodzinny wywiad środowiskowy przeprowadzony przez pracownika socjalnego.
Szczegółowe informacje na temat ubiegania się o przyznanie świadczeń w postaci usług otrzymają Państwo:
- w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Radomiu przy ul. Limanowskiego 134 ( Dział Usług Opiekuńczych i Pomocy Stacjonarnej ) lub
- telefonicznie pod nr ( 45 ) 360-83-14, ( 48 ) 360-87-07.
Podstawa prawna:
1) art. 50 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r., ( Dz.U. z 2023r. poz 901),
2) rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 roku w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych, ( Dz.U. z 2005r. nr 189 poz 1598 z późn. zm),
3) Uchwała Nr 647/2013/320/21 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 9 grudnia 2013 roku w sprawie ustalenia szczegółowych warunków przyznawania oraz odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i trybu ich pobierania,
4) Uchwała Nr 76/2015 rady Miejskiej w Radomiu z dnia 23 lutego 2015 roku w sprawie zmiany uchwały dotyczącej ustalenia szczegółowych warunków przyznawania oraz odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i trybu ich pobierania,
5) Uchwała Nr XXIV/213/2019 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 26 sierpnia 2019 roku w sprawie zmiany Uchwały Nr 647/2013 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 9 grudnia 2013 roku w sprawie ustalenia szczegółowych warunków przyznawania oraz odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i trybu ich pobierania zmienionej Uchwała Nr 76/2015 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 23 lutego 2015 r.,
6) Uchwała Nr CVI/1031/2023 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 18 grudnia 2023r. w sprawie zmiany Uchwały nr 647/2013 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 9 grudnia 2013r. w sprawie ustalenia szczegółowych warunków przyznawania oraz odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat i trybu ich pobierania zmienionej Uchwałą nr 76/2015 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 23 lutego 2015r. oraz Uchwałą Nr XXIV/213/2019 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 26 sierpnia 2019r.,
7) Zarządzenie nr 11/2024 Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Radomiu z dnia 23 lutego 2024r. w sprawie ustalenia ceny jednej godziny specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
8) Zarządzenie nr 15/2023 Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Radomiu z dnia 31 marca 2023r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu świadczenia usług opiekuńczych na terenie Gminy Miasta Radomia.
8. Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze świadczone w Domu Pomocy Społecznej Weterana Walki i Pracy w Radomiu przy ul. Wyścigowej 16, dla osób niebędących mieszkańcami domu polegają na:
a) zapewnieniu udziału w zajęciach opiekuńczo - terapeutycznych w celu aktywizacji psychoruchowej,
b) usprawnianiu,
c) wykonaniu opatrunków zleconych przez lekarza,
d) pielęgnacji,
e) pomocy przy spożywaniu posiłków,
f) pomocy w utrzymaniu higieny osobistej,
g) podawaniu leków.
Tabela odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze świadczone w Domu pomocy Społecznej Weterana Walki i Pracy w Radomiu przy ul. Wyścigowa 16.
Koszt 1 godziny usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych świadczonych w Domu Pomocy Społecznej Weterana Walki i Pracy w Radomiu od 1 kwietnia 2024 roku wynosi 1,78zł.
Podstawa prawna: Uchwała Rady Miejskiej w Radomiu Nr 647/2013 z dnia 09 grudnia 2013 roku zmieniona Uchwałą Rady Miejskiej Nr 76/2015 z dnia 23 lutego 2015 roku, zmieniona Uchwałą Rady Miejskiej Nr XXIV/213/2019 z dnia 26 sierpnia 2019 roku oraz Uchwałą Rady Miejskiej w Radomiu Nr CVI/1031/2023 z dnia 18 grudnia 2023r.
Dochód na osobę - procent kwoty ustalonej zgodnie z art. 8 ust 1 ustawy o pomocy społecznej |
Wysokość dochodu w zł netto dla osoby samotnie gospodarującej | Wysokość opłaty w procentach ustalona od ceny usługi dla osoby samotnie gospodarującej | Wysokość dochodu w zł netto dla osoby w rodzinie | Wysokość opłaty w procentach ustalona od ceny usługi dla osoby w rodzinie |
do 100 % |
do 776,00 | nieodpłatnie | do 600,00 | nieodpłatnie |
powyżej 100 % do 130 % |
776,01 - 1.008,80 | 2 % - 0,04 | 600,01 - 780,00 | 3,5 % - 0,06 |
powyżej 130 % do 160 % |
1.008,81 - 1.241,60 | 4 % - 0,07 | 780,01 - 960,00 | 7 % - 0,12 |
powyżej 160 % do 190 % |
1.241,61 - 1.474,40 | 7 % - 0,12 | 960,01 - 1.140,00 | 11 % - 0,20 |
powyżej 190 % do 220 % |
1.474,41 - 1.707,20 | 11 % - 0,20 | 1.140,01 - 1.320,00 | 15 % - 0,27 |
powyżej 220 % do 240 % |
1.707,21 - 1.862,40 | 15 % - 0,27 | 1.320,01 - 1.440,00 | 20 % - 0,36 |
powyżej 240 % do 260 % |
1.862,41 - 2.017,60 | 17 % - 0,30 | 1.440,01 - 1.560,00 | 25 % - 0,45 |
powyżej 260 % do 270 % |
2.017,61 - 2.095,20 | 30 % - 0,53 | 1.560,01 - 1.620,00 | 35 % - 0,62 |
powyżej 270 % do 280 % |
2.095,21 - 2.172,80 | 35 % - 0,62 | 1.620,01 - 1.680,00 | 40 % - 0,71 |
powyżej 280 % do 290 % |
2.172,81 - 2.250,40 | 40 % - 0,71 | 1.680,01 - 1.740,00 | 45 % - 0,80 |
powyżej 290 % do 310 % |
2.250,41 - 2.405,60 | 45 % - 0,80 | 1.740,01 - 1.860,00 | 50 % - 0,89 |
powyżej 310 % do 330 % |
2.405,61 - 2.560,80 | 50 % - 0,89 | 1.860,01 - 1.980,00 | 70 % - 1,25 |
powyżej 330 % do 350 % |
2.560,81 - 2.716,00 | 65 % - 1,16 | 1.980,01 - 2.100,00 | 80 % - 1,42 |
powyżej 350 % do 400 % |
2.716,01 - 3.107,00 | 80 % - 1,42 | 2.100,01 - 2.400,00 | 90 % - 1,60 |
powyżej 400 % |
powyżej 3.104,01 | 100 % - 1,78 | powyżej 2.400,01 | 100 % - 1,78 |
Program resortowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej ,, Opieka Wytchnieniowa " dla jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2024 zmierza do zwiększenia dostępności wsparcia przewidzianego Programem dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów i rozwijania systemu opieki wytchnieniowej na poziomie lokalnym. Program dedykowany jest członkom rodzin/opiekunom, którzy wymagają wsparcia w postaci doraźnej, czasowej pomocy w sprawowaniu bezpośredniej opieki nad dziećmi do ukończenia 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności lub nad osobami posiadającymi orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie równorzędne / zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27.08.1977r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. z 2023r. poz. 100 z późn. zm )/, poprzez czasowe odciążenie ich od codziennych obowiązków łączących się ze sprawowaniem opieki nad osobą z niepełnosprawnością, zapewnienie czasu na odpoczynek i regenerację.
Pomoc w formie usługi opieki wytchnieniowej realizowanej w ramach ww. programu świadczona jest nieodpłatnie.
- pismo o naborze wniosków na Program resortowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej ,, Opieka wytchnieniowa " dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2024 znajduje się w załączniku na końcu strony.
- pismo w sprawie spotkania dotyczącego ww. Programu - edycja 2024 znajduje się w załączniku na końcu strony.
DOMY POMOCY SPOŁECZNEJ
Domy pomocy społecznej są instytucjami, które świadczą usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających.
Organizacja domu pomocy społecznej, zakres i poziom usług świadczonych przez dom uwzględnia w szczególności wolność, intymność, godność i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców domu oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności.
Domy pomocy społecznej w zależności od tego, dla kogo są przeznaczone, dzielą się na następujące typy domów, dla:
osób w podeszłym wieku;
osób przewlekle somatycznie chorych;
osób przewlekle psychicznie chorych;
dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie;
dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie;
osób niepełnosprawnych fizycznie;
osób uzależnionych od alkoholu.
Kto może ubiegać się o skierowanie do domu pomocy społecznej?
1. Prawo skierowania do domu pomocy społecznej wynika z art. 54 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej i przysługuje osobie z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, która jednocześnie:
wymaga całodobowej opieki;
nie może samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu;
nie można jej zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych albo rozmiar i zakres usług opiekuńczych byłby niewystarczający.
WAŻNE! Należy pamiętać, że skierowanie osoby do domu pomocy społecznej jest rozwiązaniem ostatecznym i wymaga dokładnego zbadania okoliczności faktycznych, umożliwiających dokonanie oceny, czy osobie tej nie można udzielić pomocy w miejscu jej zamieszkania, bez konieczności opuszczania przez nią tego miejsca. Prawo do skierowania do domu pomocy społecznej uwarunkowane jest ustaleniem, że dana osoba z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności wymaga całodobowej opieki, nie może samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, a potrzeba opieki nie może być zapewniona w formie usług opiekuńczych.
2. Na podstawie art. 38 ustawy o zdrowiu psychicznym osoba, która wskutek choroby psychicznej lub upośledzenia umysłowego nie jest zdolna do zaspakajania podstawowych potrzeb życiowych i nie ma możliwości korzystania z opieki innych osób oraz potrzebuje stałej opieki i pielęgnacji, lecz nie wymaga leczenia szpitalnego, może być za jej zgodą lub jej przedstawiciela ustawowego skierowana do domu pomocy społecznej.
WAŻNE! Jeżeli osoba chora psychicznie lub upośledzona umysłowo lub jej przedstawiciel ustawowy nie wyrażają zgody na jej umieszczenie w domu pomocy społecznej, a brak opieki zagraża życiu tej osoby, organ do spraw pomocy społecznej może wystąpić do sądu opiekuńczego miejsca zamieszkania tej osoby z wnioskiem o przyjęcie do domu pomocy społecznej bez jej zgody. Natomiast jeżeli osoba wymagająca skierowania do domu pomocy społecznej ze względu na swój stan psychiczny nie jest zdolna do wyrażenia na to zgody, o jej skierowaniu do domu pomocy społecznej orzeka sąd opiekuńczy.
Dokumenty stanowiące podstawę do skierowania do domu pomocy społecznej:
W przypadku osoby ubezwłasnowolnionej wymagane jest:
1) postanowienie sądu o ubezwłasnowolnieniu,
2) postanowienie sądu o ustanowieniu opiekuna lub kuratora,
3) postanowienie sądu zezwalające opiekunowi na umieszczenie osoby ubezwłasnowolnionej w domu pomocy społecznej.
W przypadku, gdy do domu pomocy społecznej kieruje się osobę na podstawie orzeczenia sądu (tryb przymusowy), wydanie decyzji o skierowaniu do DPS nie wymaga przedłożenia dokumentów. Dokumenty te kompletuje Ośrodek Pomocy Społecznej w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od dnia wydania decyzji o skierowaniu do DPS w przypadku osoby chorej psychicznie, samotnej, nieposiadającej rodziny, pracownik socjalny sam podejmuje czynności w celu kompletowania dokumentów w ciągu 3 miesięcy.
WAŻNE! Osobę spełniającą ww. warunki, kieruje się do odpowiedniego typu domu pomocy społecznej, zlokalizowanego jak najbliżej miejsca zamieszkania osoby kierowanej. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy przewidywany termin oczekiwania na umieszczenie w domu pomocy społecznej danego typu zlokalizowanym najbliżej miejsca zamieszkania osoby kierowanej przekracza 3 miesiące. Wówczas osobę zainteresowaną kieruje się na jej wniosek do domu pomocy społecznej tego samego typu, biorąc pod uwagę najbliższą możliwą lokalizację placówki. Ośrodek dokonując wyboru domu pomocy społecznej, do którego ma być skierowana osoba wymagająca całodobowej opieki, bierze pod uwagę nie tylko typ domu pomocy społecznej, czas oczekiwania na miejsce w tym domu i zakres świadczonych usług, ale również jej indywidualne potrzeby.
Szczegółowych informacji udzielają pracownicy socjalni Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Radomiu, którzy będą współpracować z Państwem na każdym etapie kierowania do domu pomocy społecznej.
Procedura w sprawie skierowania i umieszczenia w domu pomocy społecznej
Zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej.
Zasady zwalniania z opłat za pobyt w domu pomocy społecznej:
Obligatoryjne zasady zwalniania z opłat za pobyt w domu pomocy społecznej:
Domy Pomocy Społecznej funkcjonujące na terenie Gminy Miasta Radomia:
- Dom Pomocy Społecznej Weterana Walki i Pracy, ul. Wyścigowa 16, 26 – 600 Radom, dla osób przewlekle somatycznie chorych i osób w podeszłym wieku tel. 48 360-45-86 koszt pobytu: 6405,95 zł miesięcznie ;
- Dom Pomocy Społecznej Nad Potokiem im. Bohdany „Danuty” Kijewskiej, ul. Struga 88, 26 – 600 Radom, dla osób przewlekle somatycznie chorych oraz osób przewlekle psychicznie chorych, tel. 48 344 - 85 – 25, koszt pobytu: 6618,62 zł miesięcznie
- Dom Pomocy Społecznej im. św. Kazimierza, ul. Garbarska 35, 26 – 600 Radom, dla osób przewlekle psychicznie chorych, tel. 48 369 – 93 – 79, koszt pobytu: 6808,04 zł miesięcznie
- Dom Pomocy Społecznej ul. Zofii Holszańskiej 13, 26 – 600 Radom, dla osób przewlekle psychicznie chorych, tel. 48 340 – 42 – 20, koszt pobytu: 6089,64 zł miesięcznie.
Zgłoszenia należy kierować osobiście do Działu Usług Opiekuńczych i Pomocy Stacjonarnej ul. Limanowskiego 134 pok. nr 213, 215 lub telefonicznie pod nr tel. 48 360 83 14, 48 360 87 07.